❀Bacalah dalam bahasamu❀


Animated Rainbow Moustache

Thursday, May 16, 2013

✿Pemilihan Bahan Bacaan✿

✿Tujuan Pemilihan Bahan Bacaan✿

ஐminat dan motivasi pembaca
ஐcetakan dan ilustrasi teks
ஐkerencaman perkataan dan ayat


terus membaca!!

Aspek minat merupakan satu faktor yang penting dalam pemilihan bahan bacaan tetapi malangnya faktor ini amat sukar untuk dikawal. Misalnya seorang kanak-kanak akan membaca bahan bacaan yang diminatinya tanpa menghiraukan tahap senang-sukarnya. Bagi aspek motivasi pula, faktor ini dapat diubah dengan memberi penghargaan atau merit kepada seseorang murid.



Beberapa aspek yang berhubung dengan faktor cetakan dan ilustrasi ialah jenis huruf yang digunakan (sama ada huruf besar atau huruf kecil), reka bentuk teks (size, panjang-pendek sesuatu baris, jarak antara baris), jenis kertas dan warna. Kesemua faktor ini secara langsung atau tidak langsung boleh mempengaruhi pemilihan bahan bacaan.



Faktor ketiga ialah perkataan dan ayat yang digunakan oleh penulis. Faktor ini merupakan faktor yang paling mudah untuk dikuantitikan. Dengan menggunakan formula kebolehbacaan untuk membuat pengiraan, tahap sukar-senang sesuatu bahan bacaan akan dapat ditentukan sama ada sesuai dengan ‘umur membaca’ (reading age). Menurut Keith, ‘umur membaca’ ialah umur kronologi pembaca. Misalnya, suatu teks dengan ‘umur membaca’ 12 tahun akan dapat dibaca dan difahami oleh kanak-kanak yang berumur 12 tahun.




✿Bahan Bacaan✿

♥♥buku bukan fiksyen♥♥

ஐNovel
ஐCerpen
ஐDongeng
ஐCerita rakyat



♥♥buku fiksyen♥♥

ஐBuku-buku falsafah
ஐAgama
ஐSains kemasyarakatan
ஐBahasa
ஐTeknologi
ஐKesenian
ஐKesusasteraan
ஐGeografi
ஐSejarah
ஐPengetahuan am




✿Pemilihan Dan Pembelian Bahan Bacaan✿

♥♥Bahasa♥♥

ஐpemilihan hendaklah sesuai dari segi laras dan aras bahasa mengikut keperluan dan tahap murid

♥♥Kandungan♥♥

ஐkandungan yang dipilih hendaklah yang boleh diajar kepada murid dan dapat menyokong matlamat pengajaran dan pembelajaran.
ஐMaklumat atau fakta yang dipersembahkan hendaklah betul dan tepat

♥♥Ilustrasi♥♥

ஐilustrasi yang digunakan perlulah dapat menyokong dan menerangkan teks bagi membantu meningkatkan kefahaman murid.
ஐIlustrasi mestilah bersesuaian dengan aras dan keperluan murid serta mengikut budaya masyarakat Melayu.



No comments:

Post a Comment

Mari berborak